top of page

מחשבות על שינוי

עודכן: 10 באוק׳ 2020

החודש סיימתי את לימודי הדוקטורט שלי.

המון שינויים נעשו בחיי במהלך החודשים האחרונים שלא לדבר על השנים האחרונות. שינויים של מהות, של זויות ראיה, הסתכלות והבנה שונה. המון מחשבות מלוות את השינויים הללו, ומעל כולם עולה המחשבה של עד כמה קשה לנו בחיים ביצוע השינוי, היכולת להביא את עצמנו להסתגל ולקבל דברים אחרים שונים במהותם ובהוויתם מהדברים להם אנחנו רגילים יום יום.


המוכר והבטוח תמיד מרגישים טוב יותר בקרבנו גם אם אינם הטובים או המועילים ביותר. במהלך התהליך עלו במוחי שאלות רבות:

• מדוע כולנו מפחדים מהשינוי?

• מהו בעצם אותו שינוי בחייו של האדם?

• מה גורם לאנשים מסויימים לפחד מן השינוי ואילו לאנשים אחרים הוא מעורר אדרנלין של עשייה ופעילות?


ישנם אנשים ששינוי בכל דרך שהיא הוא חלק בלתי נפרד מהלך חייהם ואילו אחרים שרק המחשבה על שינוי מתקרב יכולה לערער את ביטחונם וחייהם. כאשר אירוע מסויים דורש מאיתנו שינוי אנו מרגישים את התחושה עמוק בבטן, תחושה זו בדרך כלל מבטאת את יחסנו ומחשבתנו ביחס לשינוי המתקרב.אחד ירגיש את הפרפרים המדרבנים אותו לעשייה עכשיו, מהר - מוטיבציה אנחנו קוראים לזה.


האחר מרגיש גם הוא את התחושה עמוק בבטן אך התחושה אצלו היא תחושה של קיפאון, חוסר יכולת לפעול, סגירות ושיתוק.מה הגורמים שמביאים אדם אחד לפעילות נמרצת ואילו את האחר לקיפאון.

קל לנו מאוד לפתור עצמנו בתשובה "אופי", "זה האופי שלו" אנחנו אומרים ופותרים את המשוואה. אך מהו אותו אופי של האדם, האם אינו נגזרת של חוויות החיים, של התייחסויות לאירועים מסויימים ופירוש חוויות החיים בדרך כזו או אחרת?


ולראיה כאשר נשנה את חוויותנו מאירוע מסויים, כאשר נבצע חוויה מתקנת לתהליך שאירע לנו נשנה את גישתנו לחיים ובעצם כך נוסיף נדבך לשינוי אופיינו. ואם נחזור אל תהליך השינוי נווכח לדעת כי ככל שנתכונן לשינוי בצורה טובה יותר, נבין את המניעים היוצרים אותו, נראה את הצורך שלנו ושל האחר לשינוי, כי אז נוכל להתמודד בצורה חיובית יותר עם תהליך זה.ככל שקשה לנו תהליך השינוי ננסה לדמיין בעיני רוחנו את חיינו לאחר השינוי במקום חיובי וטוב יותר ובכך נביא את עצמנו להיות חלק פעיל יותר בתהליך שינוי זה.


אם נהייה מחוברים לשינוי יותר ויותר נוכל להרגיש עמוק בבטן את חדוות היצירה בתהליך עצמו ואילו לא נאפשר לעצמנו את הפתיחות המחשבתית נשאר בפחד הפנימי המלווה אותנו לפני השינוי ופחד זה יוליד אחריו את הקיפאון בעשייה.


לכן גם ברגעים שאנחנו רוצים ליצור שינוי או צריכים לבצע אותו גם ללא רצון עמוק ואנו חשים את אותו פחד עמוק פנימי, זה הרגע להתגבר, לחשוב על הרווחים הגדולים שהשינוי יעניק לחיינו, לחשוב קדימה על התוצאות ולהתחבר לתהליך.


בהצלחה, מגי בן יהודה​




פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page